سه شنبه ١٠ اسفند ١٣٩٥
صفحه اصلي > سیاسی 
منو اصلی
اندیشه امام و رهبری

کتاب "انسان 250 ساله"
کتاب "انسان 250 ساله"
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
» عضویت «
اخبار > اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از آیات قرآن کریم
اخبار > اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از آیات قرآن کریم
 


  چاپ        ارسال به دوست

اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از آیات قرآن کریم

اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از آیات قرآن کریم

باسمه تعالی

اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از آیات قرآن کریم

اصل اول : مسالمت

وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ (انفال 61)

و اگر به صلح و آشتی گرایند ، تو نیز بدان بگرای و بر خدا توکل کن که مسلّما اوست شنوا و دانا.

  • اسلام علاقمند به مسالمت است.

  • رابطه با دیگر کشور ها باید حسنه باشد مگر آن کشوری که ظلم کند.

  • پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، امام امیرالمؤمنین (ع)،  امام حسین (ع)، همگی در جنگ های مختلف منتظر  بودند اول طرف مقابل جنگ را شروع کند.

  • مسلمانان بايد در اوج قدرت باشند تا تقاضاى صلح، از سوى دشمن باشد. «و ان جنحوا»

  • اسلام، جنگ ‌طلب نيست. «وان جنحوا... فاجنح»

  • فرمان جنگ و پذيرش صلح، با پيامبر خدا و از اختيارات رهبرى جامعه اسلامى است. «فاجنح» نفرمود: «فاجنحوا»

  • در پذيرش صلح، هم احتمال خطر و توطئه است، هم زخم زبان برخى دوستان، ولى بايد بر خدا توكّل كرد. «توكّل على اللّه»

 

 

اصل دوم : جلب قلوب غیر مسلمان ها

إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَکيمٌ (60 توبه)

زکاتها مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانی است که برای ( جمع آوری ) آن زحمت می کشند ، و کسانی که برای جلب محبّتشان اقدام

می شود ، و برای ( آزادی ) بردگان ، و ( ادای دین ) بدهکاران ، و در راه ( تقویت آیین ) خدا ، و واماندگان در راه این ، یک فریضه ( مهم ) الهی است و خداوند دانا و حکیم است!

  • به کسانی که مسلمان نیستند به خاطر حفظ نظام و کشور پول بدهید تا شرّشان از سرتان کم شود و در صورتی که پول ندهید کشته می دهید بنابراین پول دادن بهتر است یا کشته دادن؟

 

 

اصل سوم : روابط دوستانه با دشمنان خدا ممنوع

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاکُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِنْ کُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً في‏ سَبيلي‏ وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتي‏ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ - إِنْ يَثْقَفُوکُمْ يَکُونُوا لَکُمْ أَعْداءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْکُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ (1 و 2 ممتحنه )

ای کسانی که ایمان آورده اید ، دشمن من و دشمن خودتان را دوستان خود مگیرید ، شما با آنها طرح دوستی می افکنید در حالی که آنها به آنچه از حق برای شما آمده کفر ورزیده اند ، آنها رسول خدا و شما را به خاطر ایمانتان به خدای یکتا که پروردگار شماست ( از وطنتان مکه ) بیرون می کنند ، ( پس با آنان اظهار دوستی نکنید) اگر ( از وطنتان ) برای جهاد در راه من و طلب خشنودی من بیرون آمده اید شما دوستی خود را پنهانی به آنها می رسانید در حالی که من به آنچه پنهان دارید و آنچه آشکار کنید داناترم. و هر کس از شما چنین کند پس حقّا که راه راست را گم کرده است. (1)

آنها اگر بر شما مسلط شوند دشمنان ( سرسخت ) شما خواهند بود و دست ها و زبان هایشان را به بدی به سوی شما خواهند گشود ، و همیشه دوست دارند که شما کافر شوید. (2)

  • تا وقتی دشمن خدا هستند نمی توانیم با آنها دوست شویم.

  • برقرارى رابطه با كفّار در صورتى جايز است كه آنها به ارزشهاى شما احترام بگذارند و در صدد توطئه نباشند. «لا تتخذوا... قد كفروا... يخرجون »

  • ايمان به خداوند با برقرارى پيوند دوستى با دشمن خدا سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لا تتّخذوا عدوّى... اولياء »

  • القاى مودّت و ابراز دوستى با دشمنان، جرأت آنان را بيشتر مى‏كند. «تلقون اليهم بالمودّة و قد كفروا بما جاءكم من الحقّ »

  • دليل قطع رابطه با كفّار پنج چيز است:

الف) مكتب شما را قبول ندارند. «كفروا بما جاءكم من الحق»
ب) رهبر و امّت را تحمّل نمى‏كنند. «يخرجون الرسول و ايّاكم»
ج) اگر سلطه يابند، دشمنى خود را اعمال مى‏كنند. «ان يثقفوكم... »
د) با دست و زبان، آزارتان مى‏دهند. «يبسطوا اليكم ايديهم و السنتهم»
ه) مى‏خواهند كه شما از دين برگشته و مرتد شويد. «ودّوا لو تكفرون»

  • دشمنان به دنبال سلطه فرهنگى بر شما هستند. «يثقفوكم»

  • خاموشى دشمن، نشانه‏ى دوستى او نيست بلكه فرصت ضربه زدن نيافته است. «ان يثقفوكم يكونوا لكم اعداءً»

  • دشمن هم تهاجم نظامى دارد، «يبسطوا اليكم ايديهم» هم تهاجم فرهنگى. «و السنتهم»

  • هدف دشمن از ضربه‏هاى نظامى و فرهنگى، دست برداشتن شما از مكتب است. «ودّوا لو تكفرون»

 

 

اصل چهارم : نفی ولایت کافران

عَسَى اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ الَّذينَ عادَيْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً وَ اللَّهُ قَديرٌ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ - لا يَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ - إِنَّما يَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ قاتَلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى‏ إِخْراجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (7 و 8 و 9 ممتحنه)

امید است خدا میان شما و کسانی از مشرکین که با شما دشمنی کردند ( از راه اسلام ) پیوند محبّت برقرار کند خداوند تواناست و خداوند آمرزنده و مهربان است.(7)

خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند چرا که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد.(8)

تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است!(9)

  • تا وقتی که دشمنان دشمنی می کنند دشمن هستیم و در صورتی دوست هستیم که دست از دشمنی بردارند.

  • رابطه دوستانه با دشمنان با 2 شرط :

1- کسانی که شما را نکشته باشند. (مثل آمریکا که هواپیمای مسافربری ایران را مورد حمله قرار داد)

2- کسانی که شما را از دیارتان بیرون نکرده باشد.(مثلا امام را 15 سال از ایران بیرون کردند)

  • اگر کسی با اینها دوست شود ظالم است و ظالم هم مورد لعنت خداوند است.

 

 

اصل پنجم : نفی سلطه گری و سلطه پذیری

فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ (279 بقره)

و اگر [ چنین ] نکردید ، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وی ، برخاسته اید و اگر توبه کنید ، سرمایه های شما از خودتان است. نه ستم می کنید و نه ستم می بینید.

  • سلطه پذيرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»

 

 

 اصل ششم : استکبار ستیزی یا اصل حمایت از مستضعفین

وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصيراً (75 نساء)

چرا در راه خدا ، و ( در راه ) مردان و زنان و کودکانی که ( به دست ستمگران ) تضعیف شده اند ، پیکار نمی کنید؟! همان افراد( ستمدیده ای) که می گویند: « پروردگارا! ما را از این شهر ( مکه ) ، که اهلش ستمگرند ، بیرون ببر! و از طرف خود ، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود ، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!

  • ارتش اسلام بايد به حدى مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. « ما لكم لاتقاتلون»

  • وعده ی خداست که که اگر بجنگید من کمک میکنم.

  • از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهايى مستضعفان از سلطه ستمگران است. « فى سبيل‏اللّه و المستضعفين»

  • اسلام مرز نمى‏شناسد، هرجا كه مستضعفى باشد، جهاد هست. « والمستضعفين »

 


اصل هفتم : وحدت امت اسلامی

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آياتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ (103 آل عمران)

و همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام ، و هر گونه وسیله وحدت ] ، چنگ زنید ، و پراکنده نشوید! و نعمت ( بزرگِ ) خدا را بر خود ، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید ، و او میان دلهای شما ، الفت ایجاد کرد ، و به برکتِ نعمتِ او ، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره ای از آتش بودید ، خدا شما را از آن نجات داد این چنین ، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد شاید پذیرای هدایت شوید.

  • وحدت، عامل اخوّت است. « فأصبحتم بنعمته اخواناً  »

  • اتّحاد، نعمت بزرگ الهى است « فاصبحتم بنعمته »

  • تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. « شفا حفرة من النار »

 

اصل هشتم : نه شرقی نه غربی یا اصل نفی سبیل

الَّذينَ يَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرينَ نَصيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنينَ فَاللَّهُ يَحْکُمُ بَيْنَکُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً (141 نساء)

منافقان همانها هستند که پیوسته انتظار می کشند و مراقب شما هستند اگر فتح و پیروزی نصیب شما گردد ، می گویند: مگر ما با شما نبودیم؟ ( پس ما نیز در افتخارات و غنایم شریکیم! ) « و اگر بهره ای نصیب کافران گردد ، به آنان می گویند: مگر ما شما را به مبارزه و عدم تسلیم در برابر مؤمنان ، تشویق نمی کردیم؟ ( پس با شما شریک خواهیم بود! ) » خداوند در روز رستاخیز ، میان شما داوری می کند و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.

  • بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند. « لن يجعل الله... »

  • هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى كه راه نفوذ كفّار بر مسلمانان را باز كند حرام است. پس مسلمانان بايد در تمام جهات سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال كامل برخوردار باشند. «لن يجعل‏ الله للكافرين... »



١٤:١٤ - سه شنبه ٦ آبان ١٣٩٣    /    عدد : ٣٩٨٥٠٣    /    تعداد نمایش : ٣٤٨


امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




اطلاعیه

نسخه نهایی نرم افزار سفیر
اطلاعیه ها، فراخوان ها و تمام اخبار دانشگاه بر روی گوشی تلفن همراه
سخن دل

کتاب "انسان 250 ساله"
کتاب "انسان 250 ساله"
پیوندها